החשיבה- איזו מתנה קיבלנו ומה אנחנו עושים איתה

קיבלנו את השכל כדי לחשוב על מה שצריך לחשוב עליו. השכל הוא כלי. החשיבה היא משהו שאנחנו אמורים לעשות מבחירה מדי פעם ורק כאשר יש צורך בכך. יש משהו שצריך לחשוב עליו ואנחנו מקדישים לו זמן ומחשבה מתוך החלטה מודעת.

אבל, מה קורה בפועל?

אנחנו חושבים כל הזמן! אנחנו עובדים וחושבים, מתקלחים וחושבים, אוכלים וחושבים, מקשיבים לאחר וחושבים.. בכל רגע ורגע בחיינו אנחנו חושבים.

על מה אנחנו חושבים?

האם אנחנו בוחרים על מה אנחנו רוצים לחשוב?

האם החשיבה היא מודעת? (וגם- האם אנו מודעים למחשבותינו?)

אלו הן שאלות חשובות לאין שיעור. אם נשאל אותן ונתחיל להתבונן, נגלה שאכן, כל היום טרוד ראשינו במחשבות. על מה שהיה, על מה שיהיה, על מה שאולי, על מה שחושבים עלי ומה שאני צריכה לעשות, ועל מה שנאמר ומה שלא נאמר ועל הסיבות שלי לכעס ועל הדאגות שלי, ועל האישה היפה ברחוב ועל השכנים הרועשים, המפריעים לי עכשיו לכתוב ועל.. ועל.. כל דבר הנתפס על ידי אחד מחושינו- מעלה בחכתו אוסיצאציה כלשהי ומחשבה מסוימת מאוד. אנחנו כמו מכונה, הרגישה מאוד לכל דבר הנמצא בסביבתה ומופעלת על ידי כל תנועה מבחוץ- ריח, צליל, מראה, תחושה- נכנסים פנימה ומיד, באופן בלתי נמנע, מפעילים את המערכת המגיבה בהתאמה (סובייקטיבית כמובן).

במרבית הפעמים אין אנו יודעים כלל- מה הפעיל אותנו וגרוע מכך, אין אנו מבחינים כלל שאנחנו מופעלים. אנו גם לא מודעים למחשבות המפטפטות ללא הרף בראשינו ובעצם, במקרה הטוב, אנחנו רק רואים את התוצאות של כל אלה- את מצבי הרוח ואת התגובות החיצוניות שלנו.

זה כאילו שיש לנו כלי מסויים, נאמר פטיש, ואנו משתמשים (או מנסים להשתמש) בו כל היום- כדי לכתוב, כדי לאכול, כדי להתקלח, כדי לחבק.. ולפעמים גם כדי לתקוע מסמרים. כתוצאה מכך יקרו בעיקר שני דברים: 1) הפטיש יתקלקל. 2) חלק גדול מהדברים שנעשה- לא יצלחו.

ובחזרה למחשבות, הכלי הזה נשחק והיכולת להבדיל בין מחשבה אמיתית ופסאודו מחשבה מתפוגגת. כמו כן, אנו מבזבזים אנרגיה רבה על לא דבר. וגם, כדי שדברים יצלחו אנחנו צריכים להיות כאן ועכשיו. כדי שנוכל לראות את הדברים כפי שהם ולא כפי שאנחנו חושבים עליהם. עלינו להיות באמת. ההיות התמידי במחשבה מונע זאת מאיתנו ואנחנו אכן מכונה המופעלת ומגיבה כל הזמן לגירויים מן החוץ. אין פעולה ממקום מודע. אין בכלל פעולה. יש רק אוסף של תגובות.

אני? אוסף של תגובות? כל היום במחשבה? לא חיה במציאות? מכונה? לא מודעת?

כאב. אנסה להשתהות בו. לא להגיב מיד. לא לברוח למחשבות. להשתהות.

האם זה אפשרי?

אני יכולה לפחות לנסות..

רוצה גם לעבור תהליך של שינוי? אשמח ללוות אותך. התקשר/י כעת 054-7793382

אהבת את המאמר? שתף את חברך! על ידי לחיצה על האייקון המתאים בצד הימני של האתר:)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *