סלפ תראפי- לצאת מחוזק, תרגיל הקסם!

%d7%a7%d7%a1%d7%9d

התרגיל הבא עובד כמו קסם!! הוא מתאים לכל מצב לא נוח, לא נעים, מצב של מתח, לחץ, בלבול, מצוקה, רגשות שליליים. ניתן לצאת ממנו מחוזקים ולשאוב ממנו בדיוק את מה שהנפש שלך זקוקה לו כעת (וזה יכול להיות כל דבר: שלווה, אהבה, רוגע, שמחה, שובבות, קירבה, מגע, בטחון, הצלחה..). בנוסף, ניתן לגלות בעזרת התרגיל: מהם הדברים החסרים לך כאן ועכשיו.

אם אין בך את הידע כיצד לווסת ולאזן את עצמך מול ההתמודדויות הקשות שהחיים מביאים אליך, חייך יהיו רצופי סערות ומשברים, ההשפעות הקיצוניות ישחקו אותך עם הזמן והדבר יתבטא באובדן שמחת החיים, הבריאות הפיזית והנפשית ואפילו בהזדקנות מהירה.

בקליניקה שלי, אני עושה שימוש בכלי זה בווריאציות שונות, בעבודה עם טראומה אפשר לומר שהוא הכרחי, האפשרות לעבור ממקום כואב למקום נעים, לפי בחירת המטופל, בקצב ובמינון שלו, מאפשרים לו לעבד טראומות והתמודדויות קשות אחרות באופן מווסת. בסופו של דבר, הופכות הטראומות מכאב קשה מנשוא, המשתק כל סיכוי לצמיחה אמיתית בחיי המטופל, לזכרון שאין לו השפעה משמעותית בחיי ההווה.

מיכל (שם בדוי) התמודדה עם טראומה קשה של התעללות מינית, נתקלה בה בכל מקום בחייה: היא לא מצאה זוגיות בריאה, אף לא הסתדרה במקום עבודה או מגורים קבוע והייתה נודדת כל כמה חודשים, עקורה ובודדה. כשהגיעה אליי סיפרה לי על ההתעללות שעברה ועל הקושי שלה לעבד אותה, על הנסיונות לעקוף אותה ולהדחיקה, נסיונות שלא צלחו מן הסתם. אמנם, התהליך היה ארוך ומורכב אבל הכלי הזה, באחת הווריאציות שלו, היה אחד הכלים המשמעותיים. הוא למעשה אפשר למיכל להסכים להיות עם החוויה, מטווחים קצרים לטווחים הולכים ומתארכים, עד שהחוויה הפכה לזכרון רחוק מימי הילדות.

התרגיל הזה לקוח מהגשטאלט (פ.ס.פרלס) עם תוספות ושינויים קלים שלי. הגשטלט בעצם טבע את המושג השלם שווה יותר מסכום חלקיו, כלומר אנחנו שווים יותר מסכום ההתנהגויות, הדפוסים והתחושות שלנו.

אפשר לעשות את התרגיל לבד ואפשר לעשות אותו בזוג. בן הזוג נותן את ההנחיה ואתם משתפים אותו במה שעולה, כמה שיותר פרטים- יותר טוב.

הרעיון המרכזי של התרגיל הוא לנוע הלוך ושוב בין כאן לבין שם..

יש לקרוא את התרגיל עד סופו  (סעיף 6) ורק אז לבצע אותו. מומלץ להמשיך קריאה אחרי סעיף 6 רק לאחר ההתנסות בתרגיל.

  1. עצמו עיניים וקחו כמה רגעים כדי להרגע. תנו לקצב להאט. שימו לב לתחושות העולות בגופכם. תוכלו לחוש את המשקל שלכם על הכיסא, את התנוחה בה אתם יושבים. אין צורך לשנות כלום. פשוט להיות עם מה שיש כפי שהוא.
  2. כעת לכו לאן שתרצו בדמיונכם. למקום בו תוכלו לחוות חוויה חיובית, של בטחון/ רוגע/ נעימות/ סיפוק/ אהבה/ הנאה.. שהו שם ותנו לעצמכם להתמסר לחוויה.
  3. הצעד הבא הוא לשוב אל חווית הכאן והעכשיו. אפשרו לעצמכם להרגיש ולחוש את כל מה שעולה, את כל מה שכרוך ברגשות הלא נעימים שאיתם התחלתם את התרגיל. כעת, השוו את שני המצבים. היכן אתם מעדיפים להיות? סביר להניח שב'שם'.
  4. ושוב, בעיניים עצומות, לכו למקום הנעים, הרחיקו לכת לאן שתחפצו (זה יכול להיות מקום בו שהיתם בעבר, או שראיתם תמונה שלו, מקום דמיוני..). נסו להפעיל את כל החושים, קחו את הזמן עד אשר תחושו ממש את עצמכם שם, בתוך החוויה (מראה, ריח, צלילים, תחושות גוף, טעם..).
  5. שובו שוב לכאן ולעכשיו. עם כל מה שעולה בכם. שימו לב לשינויים.  תנו לעצמכם להיות כאן ממש. כעת, השוו שוב בין שני המצבים. היכן אתם מעדיפים להיות?
  6. המשיכו לנוע בין ה'כאן' ל'שם' ובכל פעם שתחזרו לכאן בדקו היכן אתם מעדיפים להיות. חזרו על כך לפחות 4 פעמים.

שימו לב, ה'שם' מזמן לכם את המפתח להבנת הדברים החסרים ב'כאן- עכשיו'. האם המקום אליו הלכתם היה אי בודד שאפשר לכם שקט ושלווה? אם כן, כנראה שזה מה שאתם זקוקים לו יותר מכל כרגע ואולי היה ה'שם' בילוי עם חברים ותחושה עמוקה של בטחון בעצמכם ובעולם? שימו לב מה הייתה החוויה הרגשית המרכזית ב'שם' כך תוכלו לדעת למה אתם זקוקים כעת.

ובעיקר, ה'שם', מעניק לכם בדיוק את מה שאתם זקוקים לו כרגע ואתם יכולים לחזור למציאות עם תחושה של חיות, עוצמה פנימית, שלווה ואנרגייה נקייה.

בסדנאות שאני מנחה אני מלמדת את הכלי החשוב הזה, כבר עשרות רבות של מיילים ותגובות שקיבלתי והנה אחת מהן: "כרמית יקרה, רציתי להודות לך על הסדנה המדהימה.. חייבת לציין גם את "תרגיל הקסם" אשר כשמו כן הוא, מעביר אותי מפאזה אחת לפאזה אחרת והכל ברכות ובנעימות. במפגש הראשון לא הבנתי עד כמה הוא אפקטיבי אבל היום אני יכולה לומר שהוא ממש מציל חיים..".

המלצתי היא שבכל פעם שחי בך מצב 'שלילי', כדאי לבצע את התרגיל, 'להתמשאב' ולחזור אל המציאות עם כוחות מחודשים. אם אין זמן, ניתן לעשות זאת גם לרגע אחד בלבד לעצום עיניים וללכת ל'שם'. לתת לעצמך להנות, להירגע, להתחזק.. ולחזור לכאן.

בהצלחה!

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *