סלפ תראפי- הקול בראש 1

hakol-barosh

הפוסט הזה נכתב בעצם עבור מי שמרגיש תקוע! מי שפועל מתוך אותם דפוסים שוב ושוב. מתחיל ונעצר או לא מתחיל בכלל.

יתכן שאתם מודעים לדפוסים שלכם אבל אינכם מצליחים לשנותם מפני שהם חזקים מכם. יתכן שאתם מודעים ויכולים לשנותם אבל לא מצליחים למצוא אלטרנטיבה ולהתחיל ויתכן שאתם יודעים שיש דפוס אך אינכם יודעים מהו. הכלי הזה יכול לעזור בכל המקרים האלה.

הכלי הזה בעצם מאפשר לפעול מתוך בחירה ולא מתוך אוטומט. אם נשתמש בו כמו שצריך שינוי משמעותי יוכל להתחולל בחיינו.

עוד כמה מילים של הסבר: יש בכל אחד מאיתנו מעין "תקליטייה" המורכבת מ"קולות" תומכים, מחזקים ואוהדים ומקולות ביקורתיים, מחלישים ופוגעים. לצערנו, פעמים רבות, איננו מחוברים לקולות המחזקים והמעודדים, איננו יכולים להיות בקשר איתם ולכן השפעתם על חיינו היא קטנה. הקולות הביקורתיים הם בדרך כלל אלו שמכתיבים את התנהגותינו ותגובותינו.

את דרכי המקצועית התחלתי כמורה ומחנכת לנוער בסיכון, אהבתי מאוד את מה שעשיתי והרגשת הסיפוק הייתה עצומה אך השנים במערכת החינוך שחקו אותי והבנתי שעלי לעשות שינוי ולצאת לדרך חדשה. כשהחלטתי שאני רוצה לעשות הסבה מקצועית, התחילו קולות מחלישים לעלות "את לא מספיק טובה", "לא תצליחי", "עדיף שתשמרי על הקביעות וההערכה שכבר הצלחת להשיג עד כה".. וכך נשארתי, מפחדת להכשל, מעדיפה לשמור על מה שיש, שחוקה וחסרת אונים. חודשים לקח לי להבין שלמרות שהקולות הללו נשמעים אמיתיים, הם בעצם רק בראש שלי.

הלכתי ללמוד ולחקור את הנושא וגיליתי עולם שלם.. החלטתי שאני לא נותנת לקולות הללו לנהל לי יותר את החיים והתחלתי לעבוד עם עצמי. השלב הראשון היה להכיר את הדמות שמאחוריי הקול: מהו גילה, שמה, איך היא נראית ומהם המשפטים שהיא נוהגת לומר.. הדבר היה פשוט למדי: אמנם לא שמעתי משפטים ברורים כאלה מהסביבה שלי אבל אין ספק שרשמים כאלה נקלטו בי עוד בגיל צעיר, לאחר שזיהיתי את מקור הקול המחליש- יכולתי גם להתייחס אליו ככזה, מישהו מהעבר הרחוק שלי שגרם לי להרגיש "לא מספיק". אם כך, חשבתי לעצמי, אני מבינה שהקול הזה הוא חסר משמעות עבורי היום ועכשיו כשאני מבינה את זה, הוא יעלם. אבל הוא לא נעלם. הוא המשיך להגיע ו.. להשפיע. ניסיתי להיאבק בו, לומר שלעצמי שאלה שטויות אך גם זה לא הועיל..

לאחר כמה שבועות, שמתי לב שמשהו בי התרכך, במקום לנסות להיאבק, להתעלם או לברוח, פגשתי אותו כאילו היה מכר ותיק, אחד כזה שחוזר על הדברים הלא רלוונטיים שלו ומצליח לגרום לי להאמין להם בכל פעם מחדש. עם הזמן נוצר מצב שבכל פעם שראיתי אותו חייכתי לעצמי (ואליו), נתתי לו לדבר ומשהו בי כבר הופעל הרבה פחות, אם בכלל. עד היום הוא מופיע ואני מזהה אותו מיד, מאפשרת לו לדבר ולהשאר כמה שהוא צריך ואז הוא הולך.. כמעט בלי להשאיר עקבות! החופש שקיבלתי בעקבות התהליך אפשר לי לעשות את השינוי עליו חלמתי. הרצון שלי היה הפעם הרבה יותר חזק מהפחד או מהקול האומר לי ש"אני לא מספיק".

הכלי הזה, על שלושת שלביו, הוא הסדנה הכי מבוקשת שלי. אנשים פוגשים לראשונה באופן מודע את הדמויות העומדות מאחורי הקולות המחלישים ומגלים שכשמדליקים את האור- זו לא באמת מפלצת, אלה פשוט קולות העבר שלהם.

אם אנו ממשיכים לתת לקולות אלה לנהל את חיינו, הם יעשו זאת. ומה שנחיה יהיה רק צל צילו של מה שאנו מסוגלים לעשות. חיים אפורים של חוסר מימוש עצמי יהיו תוצאה של מצב כזה. יחד עם זאת, השינוי הוא אפשרי, הכלי הזה בהחלט יכול לעזור לך לצאת מהאוטומט שנכפה עליך ולחיות חיים של בחירה.

אז, כמו שאמרתי, הרעיון המרכזי של הכלי הזה מורכב מ 3  שלבים, כל שלב עומד ככלי בפני עצמו:

1) מודעות לקולות המחלישים ולדרך בה הם מופיעים (לפעמים, רק המודעות לקולות הללו יכולה לקדם אותנו מאוד).

2) הרחבה וחידוש הקשר עם הקולות המחזקים.

3) אינטגרציה של אלה בחיי היומיום שלי.

בפרק זה יינתן השלב הראשון. הוא החשוב מכולם מפני שהוא זה שיכול לאפשר מודעות. כאן מתחיל כבר תהליך של שינוי. 2 השלבים הנוספים יינתנו בפרקים הבאים.

התרגיל מבוסס על ההבנה החד משמעית שמה שעולה בתוכנו ומה שקורה בתוכנו הוא בעל השפעה מכרעת על מה שקורה מחוצה לנו. אם אתם מתקשים להאמין לכך, נסו בעצמכם:)

וכדאי שנזמין התכוונות, כנות (של כל אחד מול עצמו) ומוכנות לעבור תהליך אישי שכזה. בהצלחה:)

שלב ראשון

*יש לקרוא את כל התרגיל עד סעיף 4 ורק אז לבצע. דרוש דף וכלי כתיבה לידכם.

  1. בחרו תחום בו אתם חווים חוסר בטחון, קושי,או תקיעות (קריירה, זוגיות, חברה, השכלה..).
  2. נעצום עיניים ובואו נקח כמה רגעים, להרפות, לשחרר, להתחבר.. נשב בנוח, כפות רגליים על הרצפה, גוף רפוי, נשים לב לנשימה שלנו, לגוף מלמעלה עד למטה.. ונשאר בעיניים סגורות.
  3. עכשיו בואו נזמין את הדמות הביקורתית לבוא ולהגיד את מה שהיא אומרת בדרך כלל מול התחום הזה. התבוננו בה ושימו לב לדברים הבאים: איך היא נראית: גובה, צבע עור, צבע שיער ואורך שיער, עיניים, מבנה גוף- רזה שמנמן.. מה היא לובשת.. גיל: האם מבוגרת, זקנה, צעירה.. ואולי אפילו יש לה שם: איזה שם עולה לכם עכשיו בראש.. עכשיו, בואו נשמע מה היא אומרת: מילים/ משפטים (חשוב מאוד!) יש להקשיב לכל מה שהיא אומרת בקשר אליך באותו תחום בו קיים חוסר בטחון. היא יכולה להיות דמות מוכרת/ דמיונית/ או כל דמות אחרת שעולה בראשיכם.
  4. בואו נקח נשימה נוספת ועוד אחת ולאט לאט נפתח עיניים ונכתוב את כל הפרטים שעלו: מראה, לבוש, גיל, שם, משפטים/ מילים. (כמובן שזה בסדר גם אם לא הצלחנו. אפשר גם לדמיין אם הייתה כזאת דמות איך היתה נראית מדברת וכו').
  5. יש לכם כעת את כל הפרטים (אם לא נתתם שם לדמות- כדאי שתתנו לה, מותר להמציא). המשך התרגיל מתבצע בחיי היום יום: אתם שמים לב (בעיקר כאשר אתם עסוקים בתחום בו בחרתם לעבוד בסעיף 1) למצב הרוח שלכם, אם הוא שלילי- התבוננו במחשבות, שימו לב אם עולים בכם המשפטים של הדמות הבקורתית (תופתעו לגלות שכן), כשהם עולים- אתם קוראים לדמות בשמה וזוכרים שזוהי בסה"כ אחת הדמויות שיש לכם בראש (אחת ההקלטות). אתם לא נאבקים בה, אלא רק מחייכים בהבנה ולא מתרגשים יותר מדי.. זה נראה כך: "אה, אהרונה, זו שוב את", מאפשרים לה לומר את מה שיש לה לומר ולהמשיך לדרכה..

השלב הזה יכול להיות כבר תחילתו של שינוי. עצם המודעות לקול, מאפשרת לנו בחירה אם לפעול בהתאם לדבריו או שלא. עד כה, לא יכולנו לזהות אותו כקול ולהבין שהוא בעצם מנהל את חיינו ממעמקים. היינו איתו בהזדהות גמורה. כעת הוא חשוף. מוכר. ידוע. מתחילה נפרדות שמאפשרת בחירה שונה.

בהצלחה!

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *