סלפ תראפי- הקול בראש 2

hakol-barosh

כדי לעבוד עם כלי זה, כדאי להתחיל קודם עם "הקול בראש 1". מומלץ אבל לא הכרחי..

בשלב הראשון, למדת להכיר את הקולות המחלישים, הביקורתיים. השלב השני הוא השלב בו נחדש את הקשר עם קולות תומכים, אוהדים ומחזקים שיש בנו. לפעמים נראה לנו שאין כזה דבר בכלל (בעיקר בתקופות קשות), אבל הם קיימים אצל כולנו. יתכן שכבר מזמן איננו מצליחים לשמוע את קולן. אבל, הן שם והן מדברות. הן בדרך כלל שם מתקופת הילדות שלנו- כשעוד הרגשנו בטוחים, סומכים, אהובים, מיוחדים, חופשיים..

בקליניקה אני מגלה שהסקאלה היא רחבה מאוד, יש אנשים שמצליחים להתחבר בין רגע לקולות האוהדים בתוכם ויש כאלה שלוקח להם זמן רק לדמיין את קיומם, יחד עם זאת, לא נתקלתי באנשים שלא הצליחו לעשות זאת בסופו של דבר.

הסיפור האישי שלי נמצא בקצה הקשה של הסקאלה הזאת.. התקשיתי מאוד למצוא ואף לדמיין את הקולות האוהדים הללו. הייתי צריכה לשכנע את עצמי שהם בכלל קיימים אי שם במעמקים. לאחר שיכולתי לזהות בקלות ואף לקבל ללא הזדהות כמעט את הקול הביקורתי, היה ברור לי שאני ממשיכה הלאה. התחלתי לבנות את הקליניקה ואת מרכז הסדנאות וידעתי שכדי שיגיעו לקוחות, עלי להאמין בעצמי, לזכור שיש לי מה לתת ושאני טובה במה שאני עושה.. החיפוש אחר קול תומך ואוהד שכזה היה ארוך אבל לא ויתרתי, בסופו של דבר גיליתי שם ילדה שובבה, פרועה ודקת רגליים שיודעת את כל הדברים הללו ויותר, עם הזמן הקשר כל כך התחזק איתה שכבר לא הייתי צריכה לקרוא לה או להזכר בה, היא פשוט הייתה, נוכחת ומחזקת. והיא עדיין. כאן:)

אם אין לנו קשר עם הקולות האוהדים שלנו, פעמים רבות לא נצליח למצוא בעצמנו את הכוחות כדי להתקדם למרות הקשיים והכשלונות, ברירת המחדל שלנו תהיה מחלישה ולא מעצימה, וגם חיינו יתנהלו בהתאם. אבל, אם הקול של דמות אוהדת כזאת יוכל להגיע אלינו, תהיה לו השפעה על הרגשות והמחשבות שלנו ומכאן גם על הבחירות והתגובות שלנו. הקולות הללו הם קולות עדינים ורכים, כדי שנוכל לשמוע אותם עלינו לפנות להם מקום, לקרוא להם ולשים לב כשהם כאן.

אז בואו נזמין התכוונות ומוכנות לעבוד ונתחיל..

הקול בראש (2):

*יש לקרוא קודם עד סעיף 3 ורק לאחר מכן להתחיל את התרגיל. עליכם להיות מצוידים במחברת וכלי כתיבה.

  1. נקח לעצמנו כמה רגעים להרגע, להיות שקטים. נעצום עיניים. ניקח נשימה ונשים לב איך האויר נכנס ויוצא, נשים לב לאף שלנו, לחזה ולבטן. אם זה קשה, אפשר פשוט לשים לב לכפות הרגליים או הידיים שלנו. לחוש אותן.. אם עולות מחשבות אחרות. זה בסדר, כשנשים לב לכך נוכל לחזור שוב לנשימה.
  2. יש בתוכנו דמויות אוהדות, כאלה שכבר מזמן איננו מצליחים לשמוע את קולן- הן שם והן מדברות- אלא שהקול שלהן לא מגיע אלינו. הן בדרך כלל שם מתקופת הילדות שלנו- כשעוד הרגשנו בטוחים, סומכים, אהובים, מיוחדים, חופשיים.. בואו תזמינו דמות כזאת, דמות אוהדת ותתבוננו בה  עד לפרטי פרטים: איך היא נראית: גובה, צבע עור, צבע שיער ואורך שיער, עיניים, מבנה גוף- רזה שמנמן.. מה היא לובשת.. גיל: האם מבוגרת, זקנה, צעירה.. ואולי אפילו יש לה שם: איזה שם עולה לכם עכשיו בראש.. עכשיו, בואו נשמע מה היא אומרת: מילים/ משפטים (חשוב מאוד!) יש להקשיב לכל מה שהיא אומרת בקשר אליך. היא יכולה להיות דמות מוכרת/ דמיונית/ או כל דמות אחרת שעולה בראשיכם.
  3. קחו נשימה. לאט פתחו עיניים. כעת הקדישו כמה דקות וכתבו את שם הדמות, את המאפיינים שלה ואת המשפטים שהיא אומרת.
  4. במהלך היום, כשמופיעה הדמות הביקורתית, זהו אותה בשמה ותנו לה לדבר. לאחר שתסיים הזמינו את הדמות האוהדת ותנו לה לדבר. זה נראה כך: "אהה, את פה אהרונה" וניתן לה לדבר עד שתסיים אז נקרא לדמות התומכת וניתן לה לומר את מה שיש לה באותו נושא.

יתכן כי בהתחלה יראה לכם התהליך מוזר, מסורבל ומלאכותי. אבל, אם תקפידו לתרגל, לאחר זה מה, תוכלו לראות שהקולות התומכים והמקדמים יגיעו תמיד יחד עם הקולות הביקורתיים- אז תוכלו לדעת שהאוטומט שלכם השתנה וכעת, הנתיב השלילי, המעכב, המקשה הוא לא הנתיב היחיד אלא הוא תמיד!! מגיע עם הנתיב החיובי, המקדם והתומך. כעת הבחירה אפשרית!

השלב האחרון בכלי זה (הקול בראש 3) הוא אימוני מאוד. הוא בעצם לוקח את שני השלבים הקודמים ומייצר מצבים בחיים בהם נוכל לבחור אחרת ולראות את פירות עמלנו הלכה למעשה.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *