לחׄ חב×Ø×Ŗי והמ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›×. 3 היבו×Ŗ עיק×Øיו×Ŗ ועצו×Ŗ חשובו×Ŗ (ולא טיפוהיו×Ŗ) להו×Øים

 

מהו בכלל לחׄ חב×Ø×Ŗי? לחׄ חב×Ø×Ŗי הוא מצב בו החב×Øה מפעילה לחׄ על יחיד או יחידים בה כדי שי×Ŗנהג/ו באופן מהוים. כמה מילים על הנושא והיבו×Ŗיו ובעיק×Ø ×›×™×¦×“ אפש×Ø ×œ×¢×–×•×Ø..

כמה מילים והבחנו×Ŗ הנ×Øאו×Ŗ לי חשובו×Ŗ בנושא:

  • הלחׄ יכול להיו×Ŗ מופעל בד×Øכים גלויו×Ŗ או המויו×Ŗ. על ידי אמי×Øו×Ŗ מפו×Øשו×Ŗ או על ידי אמי×Øו×Ŗ ומעשים הגו×Øמים באופן עקיף לאדם להבין שכדאי לו לה×Ŗנהג באופן מהוים.
  • המקו×Ø ×ž×ž× ×• מגיע הלחׄ יכול להיו×Ŗ אלים ומאיים או מ×Ŗון ומזמין להש×Ŗ×Ŗפו×Ŗ. על ידי איום בענישה או על ידי מ×Ŗן ×Ŗגמול.
  • לחׄ חב×Ø×Ŗי יכול להיו×Ŗ אמי×Ŗי או מדומה. מדומה כאש×Ø ×ž×“×•×‘×Ø ×‘×¤×Øשנו×Ŗ הובייקטיבי×Ŗ שנו×Ŗן אדם לציפיו×Ŗ לכאו×Øה של אנשים אח×Øים ממנו.
  • לחׄ חב×Ø×Ŗי וקונפו×Øמיו×Ŗ- הקונפו×Øמיו×Ŗ מושג×Ŗ על ידי לחׄ חב×Ø×Ŗי גלוי/ המוי, אמי×Ŗי/ מדומה.. היא נובע×Ŗ ממנו. זוהי ה×Ŗנהגו×Ŗ הנעשי×Ŗ בה×Ŗאם לנו×Øמו×Ŗ הנהוגו×Ŗ בקבוצה. חשוב לציין כאן כי כמעט כולנו פועלים מ×Ŗוך קונפו×Øמיו×Ŗ. הבגדים שאנו לובשים בה×Ŗאם לצו האופנה, השפה שלנו (הלנג בעיק×Ø), הע×Øכים שלנו ואפילו החינוך שלנו.. בודדים האנשים הפועלים בכל ×Ŗחומי חייהם שלא מ×Ŗוך המוהכמו×Ŗ. ×Øוב האנשים שוחים עם הז×Øם, לפחו×Ŗ ב×Ŗחומים מהויימים.
  • ה×Ŗוצאו×Ŗ של לחׄ חב×Ø×Ŗי יכולו×Ŗ לה×Ŗפ×Øש כחיוביו×Ŗ או שליליו×Ŗ. לדוגמה: ×Øצון להצטיין, י×Øידה במשקל או לחילופין עישון או ש×Ŗיי×Ŗ אלכוהול. חשוב לזכו×Ø ×›××Ÿ שאם מדוב×Ø ×‘×Ŗוצאו×Ŗ של לחׄ חב×Ø×Ŗי או קונפו×Øמיו×Ŗ ×Ŗמיד יהיו מוכ×Ŗבו×Ŗ מבחוׄ וככאלה שווה לבדוק שוב מהי משמעו×Ŗן של '×Ŗוצאו×Ŗ חיוביו×Ŗ'..

3 ההיבו×Ŗ העיק×Øיו×Ŗ לנטייה לא לעמוד בלחׄ חב×Ø×Ŗי (/לכניעה ללחׄ חב×Ø×Ŗי)

היבה ×Øאשונה, החינוך: מי מאי×Ŗנו לא מש×Ŗמש בלחׄ חב×Ø×Ŗי ככלי יעיל לחינוך ילדיו. לפעמים אנו מודעים לכך ועושים זא×Ŗ מ×Ŗוך כוונה ×Ŗחילה ומ×Ŗוך ×Øצון להשיג ×Ŗוצאה מהויימ×Ŗ ולעי×Ŗים איננו מודעים ועושים זא×Ŗ מפני שלמדנו להאמין שה×Øוב צודק ואנו 'מ×Ŗוכנ×Ŗים' לנהוג כמו×Ŗו ולהפעיל הנקציו×Ŗ על מי שאיננו נוהג כך. אנו מ×Øגישים שיש איום ×Ŗמידי כזה גלוי או המוי של ה'הם' על היחיד ואנחנו מעבי×Øים או×Ŗו לילדינו מגיל צעי×Ø ×ž××•×“. כמה פעמים אננו אומ×Øים לילדינו- 'אבל כולם עושים ככה' או 'מה יגידו האח×Øים' או '×Ŗ×Øאה א×Ŗā€¦ כמה יפה הוא אכל/ לומד/ מ×Ŗלבש לבד..' ואפילו 'אם לא ×Ŗלמד טוב בביה"×”- לא ×Ŗצליח בחיים' ה×Øי מי קבע שכמו שכולם זה יו×Ŗ×Ø ×˜×•×‘ מכמו שאני ושעב×Øי×Ŗ, אנגלי×Ŗ וחשבון יו×Ŗ×Ø ×—×©×•×‘×™× מלשחק יפה עם חב×Øים, מליצו×Ø ××• מלבשל..

ואז האפ×Øוח שלנו מ×Ŗבג×Ø ×•×›××—×“ ש'אולף' להקשיב החוצה ולא פנימה הוא מוו×Ŗ×Ø ×¢×œ מה שהוא מאמין בו, על ה×Ŗבג×Øו×Ŗו ולפעמים אפילו על מצפונו וכל זה ×Ŗח×Ŗ לחׄ מ×Ŗון בלבד ואפילו ללא לחׄ ממשי אלא ×Øק מפני שנדמה לו שאם הם מ×Ŗנהגים כך אז ככה יו×Ŗ×Ø ×˜×•×‘.

זוהי היבה עיק×Øי×Ŗ ומשמעו×Ŗי×Ŗ בעיניי לילדים שחווים כל הזמן לחׄ חב×Ø×Ŗי. אהייג ואומ×Ø ×©××™×Ÿ כאן ביקו×Ø×Ŗ או שיפוטיו×Ŗ וגם לי עצמי יש עוד כל כך ה×Øבה ללמוד ולשח×Ø×Ø ×‘× ×•×©×. יחד עם זא×Ŗ, כדאי וחשוב ל×Øאו×Ŗ א×Ŗ חלקנו כהו×Øים בעיצוב ילדינו בעיק×Ø ×× לאח×Ø ×©×—×™× ×›× ×• או×Ŗם כך מגיל ינקו×Ŗ אנו מגיעים עם אג'נדה חדשה, הפוכה אפש×Ø ×œ×•×ž×Ø, ומבקשים מהם- לא לעשו×Ŗ כמו כולם. נכון שיש הבדל בין כולם אחד למשנהו ובכל זא×Ŗ, לפני שאנחנו מבקשים מהם להקשיב פנימה חשוב שנזכו×Ø ×©×”×ž×§×•× הזה פגוע אצלם ולהקשיב פנימה כ×Øוך לא פעם בקושי גדול, בפחד גדול, באי אמון.

היבה שנייה, הגיל: היבה משמעו×Ŗי×Ŗ נוהפ×Ŗ היא גיל הה×Ŗבג×Øו×Ŗ. גיל שבו ההש×Ŗייכו×Ŗ לקבוצ×Ŗ השווים היא משמעו×Ŗי×Ŗ וכל אקט יכול להדגיש או להעצים הש×Ŗייכו×Ŗ זו הופך למשמעו×Ŗי בעצמו. גם עיצוב הזהו×Ŗ העצמי×Ŗ ×Ŗופה פה מקום חשוב וב×Ŗוך הבלבול ההו×Øמונלי, ה×Ŗ×Øבו×Ŗי והחינוכי (כפי שכ×Ŗב×Ŗי לעיל), לא פעם מחפש לו המ×Ŗבג×Ø ×–×”×•×Ŗ עצמי×Ŗ כלשהי ו'אוהף', פשוטו כמשמעו, מאנשים וקבוצו×Ŗ כל מני ה×Ŗנהגויו×Ŗ, אמונו×Ŗ והגנונו×Ŗ כדי לעצב לעצמו א×Ŗ זהו×Ŗו שלו. לעי×Ŗים הוא עושה זא×Ŗ ממש באופן מודע (ומ×Ŗלבש בדיוק כמו שא×Ø ×”×™×œ×“×™× בכי×Ŗה) ולפעמים באופן לא מודע ומ×Ŗוך הזדהו×Ŗ (הוא ×Ŗלבש כמו שהוא אוהב והטעם האישי שלו ×Ŗואם בדיוק טעם הקבוצה..).

היבה שלישי×Ŗ, דימוי עצמי Ā ×•×”צו×Øך בהש×Ŗייכו×Ŗ חב×Ø×Ŗי×Ŗ: ככל שהצו×Øך בהש×Ŗייכו×Ŗ חב×Ø×Ŗי×Ŗ גדול יו×Ŗ×Ø ×›×š יהיה קשה יו×Ŗ×Ø ×œ×¢×ž×•×“ בלחׄ- הצו×Øך להיו×Ŗ אהוד ומקובל גדול מן הצו×Øך להיו×Ŗ נאמן לעצמי ולקול הפנימי שלי. וגם- ככל שהדימוי העצמי חלש יו×Ŗ×Ø ×›×š ×Ŗקטן היכול×Ŗ (וכנ×Øאה גם ה×Øצון) לעמוד בלחׄ. אהבי×Ø ×–××Ŗ בפשטו×Ŗ, אם הדימוי העצמי שלי נמוך הנטייה שלי לחשוב שדע×Ŗם/ ה×Ŗנהגו×Ŗם/אמונו×Ŗיהם.. של האח×Øים שוו×Ŗ יו×Ŗ×Ø ×•×œ×Øצו×Ŗ להדמו×Ŗ להם יו×Ŗ×Ø ×ž×©×× ×™ ×Øוצה להדמו×Ŗ לעצמי..


מה עושים כדי לעזו×Ø ×œ×ž×Ŗבג×Ø ×©×œ× ×•?

היי×Ŗי מציעה לעשו×Ŗ פה עבודה יהודי×Ŗ. גם כדי לנצל א×Ŗ ה×Ŗהליך שהיי×Ŗי ×Øוצה שיק×Øה אצל המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×™ לטוב×Ŗ הה×Ŗפ×Ŗחו×Ŗ האישי×Ŗ שלי כאדם וכהו×Øה וגם כדי שה×Ŗהליך שיעבו×Ø ×”×ž×Ŗבג×Ø ×©×œ×™ יהיה משמעו×Ŗי ופנימי ולא למ×Øאי×Ŗ עין בלבד. אם א×Ŗם לא מעוניינים בכך או ט×Øודים כ×Øגע בעניינים ×Øבים אח×Øים, פשוט דלגו על הפהקה הבאה.

בח×Ø×Ŗם שלא לדלג. מה שאני מציעה הוא לבדוק עם עצמכם (×Øצוי בכ×Ŗב אבל לא כולנו בנויים לזה..) איפה אנחנו בחיינו × ×Ŗונים ללחׄ חב×Ø×Ŗי. היכן אנו מבטאים קונפו×Øמיו×Ŗ למשל. איפה וכיצד אנחנו עושים כמו כולם ומדוע. אני לא מדב×Ø×Ŗ על בדיקה חד פעמי×Ŗ- אפש×Ø ×œ×”×Ŗחיל בהקי×Ø×Ŗ חיינו באופן חד פעמי ואז להמשיך בה×Ŗבוננו×Ŗ בחיי היומיום שלנו (למשך ×Ŗקופה מהויימ×Ŗ, לפחו×Ŗ של שבוע ימים): האם אנחנו נבוכים כאש×Ø ×ž×™×©×”×• מגלה שאנחנו אוהבים משהו שאיננו אהוב על ה×Øוב או שאנחנ לגמ×Øי מחוׄ לקונצנזוה. כיצד אנחנו מהד×Øים א×Ŗ הבי×Ŗ שלנו או קונים בגדים לעצמנו או לילדינו. מהיכן לקוחו×Ŗ האמונו×Ŗ או המנהגים שלנו- האם בח×Øנו בהם או פשוט קיבלנו או×Ŗם כי 'ככה זה'. פשוט לשים לב- במהלך פעולו×Ŗ או דיבו×Ø ×œ×ž×§×•×Ø ×”×“×‘×Øים ול×Øגשו×Ŗינו כלפיהם. אם נעבוד כאן באמ×Ŗ נגלה שאנחנו נמצאים בלחׄ חב×Ø×Ŗי כמעט כל הזמן ופעמים ×Øבו×Ŗ מגיבים אליו בקבלה ובאימוׄ. כך נוכל לעבו×Ø ×Ŗהליך בעצמנו ובנוהף, גם להיו×Ŗ שו×Ŗפים אמי×Ŗיים למ×Ŗבג×Øים שלנו ולחוויה שלהם.

כל ×Ŗהליך אמי×Ŗי מ×Ŗחיל ממודעו×Ŗ. הזמינו א×Ŗ המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›× לשיחה בנושא לחׄ חב×Ø×Ŗי וקונפו×Øמיו×Ŗ. הכנהו לויקיפדיה או למאמ×Øים בנושא (×Ŗלוי באהב×Ŗ בק×Øיאה וההבלנו×Ŗ של המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›×- אל ×Ŗכפו!!) והזמינו א×Ŗ המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›× להפ×Ø ×¢×œ דב×Øים ומק×Øים שנ×Øאים לו כלחׄ חב×Ø×Ŗי. דב×Øים שק×Øו להם או לילדים אח×Øים בגילם. ה×Øעיון שזה יהיה נושא לשיחה פ×Ŗוחה בגובה העיניים ולא לנזיפה/ ביקו×Ø×Ŗ/ שיפוטיו×Ŗ. א×Ŗם בהחלט מוזמנים להפ×Ø ×’× על חוויו×Ŗ שלכם בהווה או בעב×Ø ×•××¤×™×œ×• על ההיבו×Ŗ שפו×Øטו כאן למעלה (שוב, מ×Ŗוך היכ×Øו×Ŗ עם היכולו×Ŗ וה×Ŗכונו×Ŗ של ילדיכם).

הזמינו א×Ŗ ילדיכם לשאול שאלו×Ŗ ולה×Ŗבונן על המקומו×Ŗ בחייהם בהם הם בוח×Øים שלא ללכ×Ŗ עם הז×Øם. מדוע בח×Øו בכך? מה בדיוק ק×Øה שם וכיצד עשו זא×Ŗ? באילו מקומו×Ŗ או מצבים הם הולכים עם הז×Øם אך היו מעדיפים שלא לעשו×Ŗ כך? מדוע הם עושים זא×Ŗ? כיצד היו יכולים לעשו×Ŗ אח×Ø×Ŗ? האם הוי×Ŗו×Ø ×¢×œ עצמם הוא ×Øק כלפי חוׄ או שהם משנים גם א×Ŗ אמונו×Ŗיהם ודעו×Ŗיהם? האם היו ×Øוצים לחשוב עבו×Ø ×¢×¦×ž×? מה יכולו×Ŗ להיו×Ŗ המשמעויו×Ŗ של הטל×Ŗ הפק בה×Ŗנהגו×Ŗ/ דעו×Ŗ/ אמונו×Ŗ ה×Øוב? האם ה×Øצון בהכ×Øה ובכבוד מנחה או×Ŗם כאש×Ø ×”× פועלים בה×Ŗאם ללחצים ואם כן, מהי משמעו×Ŗ הדב×Ø? האם וכיצד זה קשו×Ø ×œ×‘×˜×—×•×Ÿ עצמי ולדימוי עצמי? מי יו×Ŗ×Ø ×‘×˜×•×— בעצמו- זה שהולך עם כולם ונכנע ללחצים או זה שבוח×Ø ××Ŗ ד×Øכו בעצמו? האם אני יכול להיו×Ŗ מקו×Ø ×œ×”×©×¤×¢×” עבו×Ø ××—×Øים? ובכלל, אלו עוד שאלו×Ŗ אפש×Ø ×œ×©××•×œ בנושא זה וכיצד עוד ני×Ŗן לה×Ŗבונן בו. זהו המפ×Ŗח לשינוי אמי×Ŗי. ×Ŗנו או×Ŗו לעצמכם ולילדיכם. אם זה יעשה, כל השא×Ø ×™×‘×•× כב×Ø ×ž×¢×¦×ž×•..

חפשו מקומו×Ŗ ומצבים בהם ני×Ŗן ל×Øאו×Ŗ א×Ŗ האינדיווידואליו×Ŗ של המ×Ŗבג×Ø ×œ×›× וחזקו או×Ŗו שם. באופן כללי הקטינו בקו×Ø×Ŗיו×Ŗ ושיפוטיו×Ŗ המע×Ø×¢×Øו×Ŗ א×Ŗ הדימוי העצמי וא×Ŗ הבטחון העצמי. העצימו והחמיאו למ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›×. ×Ŗמיד יש דוגמאו×Ŗ טובו×Ŗ לכך שהוא נהד×Ø ×‘×“×™×•×§ כפי שהוא.

×Ŗנו לילדיכם לחוו×Ŗ א×Ŗ ה×Ŗוצאו×Ŗ. א×Ŗם יכולים לדב×Ø, לש×Ŗ×£, להציע. א×Ŗם יכולים גם לנהו×Ŗ לכפו×Ŗ (מנהיוני ה×Øב, זה בד×Øך כלל לא עוז×Ø ×¢× בני נוע×Ø..) אם כל אלו לא מצליחים וק×Øה והמ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›× ×”×”×Ŗבך בבי×Ŗ ההפ×Ø ××• ג×Øוע מזה.. עמדו לצידו אבל ×Ŗנו לו לשא×Ŗ ב×Ŗוצאו×Ŗ. אל ×Ŗמנעו או×Ŗן ממנו כי, בהופו של דב×Ø, הן השיעו×Ø ×”×˜×•×‘ ביו×Ŗ×Ø.

כמה עצו×Ŗ שטחיו×Ŗ לעז×Øה ×ØאשונהĀ (מודה!! אני לא אוהב×Ŗ א×Ŗ העצו×Ŗ הללו כי הן מבקשו×Ŗ לטאטא א×Ŗ הקושי האמי×Ŗי והפ×Ŗ×Øון שהן מביאו×Ŗ הוא שטחי ולטווח קצ×Ø ×‘×œ×‘×“ ובכל זא×Ŗ, יש מי שזקוק להן ב×Øגעים מהויימים.. אז הנה):

  • שימו לב לשינויים בה×Ŗנהגו×Ŗ, דיבו×Ø, לבוש וכדומה אצל המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›×. דב×Øו על השיניים הללו עם המ×Ŗבג×Ø ×œ×›× ועל מקו×Øם. חשוב שהם יי×Øאו וידוב×Øו.
  • הש×Ŗדלו להיו×Ŗ בקש×Ø ×›×œ×©×”×• עם הו×Øי חב×Øיו של המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›× (גם אם צ×Øיך להמציא אמ×Ŗלה כלשהי כדי לה×Ŗקש×Ø ××œ×™×”×) ומשם לפ×Ŗח שיחה קצ×Øצ×Øה המאפש×Ø×Ŗ היכ×Øו×Ŗ עם בי×Ŗ החב×Ø ×•×”×ž×©×š קש×Ø ×‘×¢×Ŗיד.
  • פ×Ŗחו א×Ŗ בי×Ŗכם- ×Ŗמיד עדיף שהמפגשים יהיו אצלכם כך ×Ŗוכלו להכי×Ø ××Ŗ חב×Øיו של המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›× וגם להפק לו בטחון.
  • א×Ŗם יכולים להגיע, ביחד עם המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›×, לההכמו×Ŗ בנוגע לדב×Øים מהויימים. למשל, שע×Ŗ הגעה, מקומו×Ŗ בילוי וכו'.


והחשוב מכל: (בהנחה שהמ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›× לא נמצא בהכנה ממשי×Ŗ), כל ה×Ŗנהו×Ŗ כזא×Ŗ היא פ×Øק חשוב ומבו×Øך בהיפו×Ø ×—×™×™×• של המ×Ŗבג×Ø ×©×œ×›×. אלו הן חוויו×Ŗ של למידה מהן מ×Ŗפ×Ŗחים וצומחים להיו×Ŗ מבוג×Øים בעלי נהיון. וכפי שאמ×Øו חז"ל: "אין חכם כבעל נהיון", כל ×Ŗובנה ש×Ŗ×Ŗקבל ממקו×Ø ×©× ×™ לעולם ללא ×Ŗשווה ל×Ŗובנה ש×Ŗגיע מנהיון אישי שלי. זוהי אולי אח×Ŗ ממ×Ŗנו×Ŗ הילדו×Ŗ- ה×Ŗבג×Øו×Ŗ הגדולו×Ŗ ביו×Ŗ×Ø ×©× ×•×›×œ ל×Ŗ×Ŗ לילדינו- לחוו×Ŗ, לה×Ŗנהו×Ŗ, בידיעה שאנחנו שם עבו×Øם מאמינים בהם ואוהבים או×Ŗם בדיוק כפי שהם.

כ×Ŗיב×Ŗ ×Ŗגובה

האימייל לא יוצג בא×Ŗ×Ø. שדו×Ŗ החובה מהומנים *