קרפה דיים הלכה למעשה

הסבר קצר: 

קרפה דיים הוא ביטוי לטיני שטבע המשורר הרומי הורטיוס. פירוש המילה קרפה (carpe) הינו "לקט" (מלשון "הרם") ופירוש המילה דיים (diem) הינו "יום". אם כך, מבקש הביטוי לומר "לקט את היום" או "נצל את היום". ביטוי זה נכתב בתוך שיר והוא חלק ממשפט שמשמעותו: "נצל את היום וסמוך כמה שפחות על העתיד".

המשמעות שנוטים לייחס למשפט זה היא מפוקפקת. ובעצם, מטילה חוסר אחריות על אדם שבוחר לעצמו את המשפט כמוטו.

אדם כזה ינהג בקלות ראש לגבי העתיד, יחיה את הרגע הזה בלבד מתוך חוסר אכפתיות וחוסר בגרות. דרך זו לפרש את הביטוי מתייחסת להמשך המשפט – "סמוך כמה שפחות על העתיד"- כאל " אל תתיחס לעתיד".

עצם העניין: 

לדעתי, ביטוי זה הוא חשוב ויקר ובהחלט יכול להיות מוטו לחיים נכונים. אין מדובר פה ב 'לא לחשוב על המחר' אלא ב'להפיק את המירב מההיום'. הרעיון בלסמוך כמה שפחות על העתיד. המשפט מבקש מאיתנו לא לדחות דברים ובעיקר: לא לדחות את החיים!

לכולנו הנטייה "לדחות את החיים"- עד ש.. נצא לפנסייה, יהיה לנו כסף, נתחתן, עד שנמצא את הכוחות ללכת לטיפול, או עד שבוע הבא כש..

ואנחנו דוחים ה-כ-ל. אנחנו דוחים את השמחה שלנו, את ההנאה, אנחנו דוחים שובבות והשתטות, אנחנו דוחים חיבוק ואהבה, אנחנו דוחים מנוחה אמיתית ובעיקר בעיקר אנחנו דוחים את המפגש עם עצמנו. עם המציאות. עם מה שיש עכשיו.

הדרך בה אני רואה את המשפט מעמידה סקאלה (מדרג) שבקצה אחד שלה נמצא "אכול ושתה כי מחר נמות" ובקצה השני דאגה בלתי פוסקת לעתיד המביאה לדחיית החיים. באמצע הסקאלה- במספר 5 נמצא הקרפה דיים- אני חושב על המחר ואני מתכונן היום לקראתו. אני מבין, שאם אני רוצה שהמחר שלי יהיה שונה עלי לשנות את מה שקורה היום.

האם אנו יכולים לסמוך על העתיד? אנחנו יכולים לחשוב עליו ולנסות לתכנן אותו ולהתכונן אליו וחשוב שכך נעשה. אבל, האם אנו יכולים לסמוך עליו? אין באפשרותנו לסמוך עליו. והסומך עליו מתנהג כאדם שאיננו רואה את מה שלנגד עיניו. הסומך על העתיד הוא בעצם מהמר כבד. הוא מהמר על חייו וגם אם יזכה לא יוכל להנות מכך מפני שהוא ימשיך להמר- יחיה תמיד בעתיד לא ידוע מתוך תקווה חסרת שחר שאולי, יום אחד, כש..

לסיכום:

אין לנו זמן אחר מלבד הרגע הזה. לא יהיה לנו זמן אחר להיות טובים יותר לעצמנו ולאחרים, אם אנו רוצים שהמחר יהיה שונה- עלינו לעשות זאת היום. אתן להלל הזקן לסכם את המאמר בחלק ממשפט שאמר (לא אציין את כל המשפט מפני שהוא חייב להיות נושאו של מאמר שלם העומד בפני עצמו ואני כבר יושבת לכתוב אותו :))

אם כך, הנה הסיכום: "אם לא עכשיו אימתי".

ועצה לדרך:

בדקו ומצאו- מה אתם רוצים לשנות בעצמכם, בהתנהגותכם, בחייכם. והתחילו בכך.. עכשיו!

בהצלחה:)

הכותבת היא מטפלת ומנחת סדנאות, כרמית אוזן 054-7793382

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *