סלפ תראפי- הקול בראש 3

 

hakol-barosh

פוסט זה הינו המשך ל"הקול בראש 1" ו"הקול בראש 2". בשלב הראשון הכרנו את הקולות השליליים, בשלב השני חידשנו את הקשר עם קולות אוהדים ותומכים. השלב השלישי אותו אתן כאן, בעצם מאפשר לנו לעשות אינטגרציה (מיזוג) של התובנות, העבודה והמודעות שהגענו אליהן, ובעצם ליישם אותן בחיינו.

בעבודה עם מטופלים, אני מגלה בכל פעם מחדש שמודעות ותובנות הן דבר חשוב שיכול לחולל שינוי מהותי ובכל זאת, חשוב לתת ביטוי לתובנות אלה גם בתכל'ס- בחיים שעל פני השטח. לכן, כלים אימוניים, הם משמעותיים ביותר בשלב זה שלאחר המודעות.

בסיפור האישי שלי, הגעתי לכאן בשלב השיווק של הקליניקה והסדנאות.. במהלך כתיבת תכנית העבודה אפשרתי לכל דמות לומר את מה שיש לה והחלטתי, למרות זאת, אינספור פעמים גילתי שאני פועלת בהתאם לדמות הביקורתית ובניגוד להחלטה שלי. בכל פעם מחדש מצאתי את עצמי מקשיבה לדמות הביקורתית ומזמינה לאחר מכן את הדמות האוהדת, שוב ושוב.

באחת הפעמים, עלו וצפו זכרונות ילדות הקשורים בדמויות אלה. כך גיליתי כי הדמות הביקורתית הייתה מאז ומתמיד דמות שומרת ומגינה. במקרה שלי, היא שמרה עלי מפני אכזבה וכאב. היא דאגה שלא אקווה ואצפה כדי שלא אצטרך להתמודד עם כשלון ועם היחס שהגיע בעקבותיו מהסביבה החיצונית. בזכותה, הצלחתי להחזיק מעמד ולשמור על עצמי. כשהבנתי מדוע דמות זו נמצאת בעולמי (שהיא פה כדי לשמור עלי), משהו בי למד לאהוב אותה ולכבד אותה. אין זה אומר שנתתי לה לנהל את חיי אבל עכשיו, כשהופיעה, הבנתי שהיא פה כדי להגן עלי והקשבתי לה מתוך כבוד אמיתי אבל גם מתוך הבנה שהיא נוצרה כשהייתי קטנה ויכולותיי: השכליות והפיזיות היו קטנות גם כן. הבנתי גם שהדמות האוהדת הייתה שם תמיד רק שנדחקה הצידה בעיתות של פחד ושל צורך בהגנה. את התוצאה של תהליך מופלא זה, ניתן לראות בחיי כפי שהם היום. כמו גם הספר היקר הזה:)

אז.. יש לנו שתי דמויות: בקורתית ואוהדת. מחלישה ומחזקת. ויש להן שם ומראה ומאפיינים כאלה ואחרים. ואנחנו מודעים להן ויכולים לשמוע אותן ולאפשר להן להתבטא. בואו נצא לדרך חדשה..

השלב השלישי

  1.  בחרו דילמה שאתם נמצאים בה (בתחום בו בחרתם בשלב 1 או בתחום אחר בחייכם)  ותנו לשתי הדמויות להיות בדיאלוג. לא בויכוח. לא בריב.  כל דמות אומרת את מה שיש לה לומר. כתבו את הדברים של שתי הדמויות.
  2.  איך הייתם פועלים אם הייתם עושים את מה שאמרה הדמות הבקורתית וכיצד הייתם פועלים אם לפי הקול השני? אפשר לבחור כעת באיזו דרך אתם מעוניינים ללכת.. יש כבר יותר מקול אחד. מתאפשרת לכם פעולה מתוך בחירה ולא מתוך אוטומט.
  3. אתם מכירים כעת את הקולות והמכשולים הפנימיים שלא הייתם מודעים להם עד כה- וגם אלטרנטיביים לקולות הללו- עכשיו אתם יכולים לשבת ולכתוב לעצמכם תכנית עבודה בתחום בו בחרתם. אם הקול הביקורתי עולה- קראו לו בשמו ואפשרו לו לדבר. כשיסיים- קראו לדמות האוהדת והקשיבו לה בתשומת לב. גם במהלך כתיבת התכנית וגם במהלך ביצועה. תנו לשתי הדמויות ללוות אתכם במסע הזה.

בהצלחה!

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *